Voorbereidingen - Reisverslag uit Rijswijk, Nederland van Ar-Jo - WaarBenJij.nu Voorbereidingen - Reisverslag uit Rijswijk, Nederland van Ar-Jo - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen

Blijf op de hoogte en volg Ar-Jo

16 Februari 2015 | Nederland, Rijswijk

Stroopwafelproject

Op onze vorige reis in Kenia, hebben we een vrouwenconferentie meegemaakt. We hebben toen een vrouwengroep uit Kakamega ontmoet. Zij waren druk doende een inkomen te verkrijgen. Ze hadden ontdekt dat dit het best gaat als je als vrouwen samenwerkt.

Acties die zij hadden ondernomen waren:
• Een stuk grond vol met rotsblokken om vormen tot een groentetuin. De rotsblokken die er lagen hebben ze stuk geslagen tot grind. Dit grind hebben ze verkocht. Met het geld dat ze hiermee verdient hebben, hebben ze materiaal gekocht om de grond te verbeteren en een tuin aan te leggen. De gekweekte groente in de tuin wordt nu op de markt verkocht.
• Elke vrouw van de groep fokt kippen. Dit levert eieren op. Het plan was om gezamenlijk honderd kippen te fokken, want dan konden ze rechtstreeks eieren aan de supermarkt leveren. Dit geeft een zekerder inkomen op dan op de markt.
Wanneer je als blanke toerist in Kenia rondloopt ben je rijk. Je krijgt dan ook regelmatig de vraag: zou je me kunnen ondersteunen in …… Hiermee bedoelen ze dan kun je geld geven voor opleiding van een kind, starten bedrijfje, enz.
Onze mening is dat je de mensen niet zomaar geld moet geven, maar dat je ze moet helpen met ideeën. Het geld raakt namelijk op en een idee waar je geld mee kunt verdienen gaat hopelijk veel langer mee en geeft mensen een inkomen en perspectief voor hun toekomst.

Eenmaal weer terug in Nederland vroegen we ons af, wat we zouden kunnen betekenen voor zo’n vrouwengroep. Wat zouden zij kunnen doen/maken dat ze een inkomen oplevert.

De keren dat we in Kenia geweest zijn hebben we elke keer stroopwafels meegenomen. Onze Keniaanse kennissen vinden ze erg lekker en in Kenia worden ze niet gemaakt.
Het idee is geboren: Zouden ze stroopwafels kunnen maken en verkopen ?

Onze vorige reizen hebben we laten organiseren door Livingstone. Zij organiseren werkvakanties. Vooral voor jongeren, maar als je als groep volwassenen iets wilt betekenen in de wereld kun je ook bij hen terecht. We hebben ons “wilde” idee aan hen en aan de leiding van de Vrouwengroep in Kakamega voorgelegd….
Gelukkig zijn beide enthousiast.
We zijn nu bezig ons voor te bereiden op onze werkvakantie.

Waar we mee bezig zijn:
• Hoe maak je stroopwafels ?
Dit hebben we nu in Nederland redelijk onder controle. We hebben zelfs een echte stroopwafel bakcursus gedaan, om van een specialist te horen hoe het nu echt moet. Hopelijk kunnen we het nu ook aan de vrouwen uitleggen.

• Onze Keniaanse uitdagingen zijn:
Welke ingrediënten heb je daar?
Hoe maak je zelf stroop (dus niet uit de winkel)?
Bakken op een open vuur / elektrisch / op gas.
Hoe zorg je ervoor dat de stroopwafel na een paar dagen nog steeds eetbaar is?

De grootste vraag is: Hoe gaan we ze verkopen en aan wie? Kenia is een van de sterke economieën van Afrika. Er is wel geld, maar er is ook zeer grote armoede. De verschillen zijn groot. Kakamega is een provincie hoofdstad van forse omvang. De stroopwafel zal waarschijnlijk een luxe product worden
Wat op dit punt mogelijk is zullen we in Kenia ter plekke moeten uitvinden in samenwerking met de lokale mensen. We zullen het zien en ervaren!

We gaan in ieder geval gezamenlijk stroopwafels maken en daar zeker veel plezier aan beleven.
Wordt binnenkort vervolgd………

• 01 Maart 2015 - 17:19

Bianca:

Hey Arja en Joost
    ik vind het echt stoer dat jullie alweer voor de 3de keer in Kenia zijn.
    ik hoop dat jullie goed zijn aangekomen.
    Arja, beter later dan nooit, nog gefeliciteerd met je verjaardag!
    Het zou mooi zijn als alles gaat zoals het moet gaan.
    ik wacht weer op je verslag en de daarbij behorende foto's.
    Groetjes, Bianca